Hétmérföldes lépés

Hétmérföldes lépés

Túlélni a telet futócipőben

2017. február 07. - csuth.tamas

Ilyen időben futni? Ez a leggyakrabban elhangzó mondat, mikor mondom, hogy nem álltam le a sporttal a legnagyobb hidegben sem. És nem, nem lettem tőle beteg. Sőt, eddig szerencsére elkerült mindenféle betegség, amiben szeretném hinni, hogy nagy szerepe van a mínuszokban megkovácsolt immunrendszeremnek. A szabadságom alatt mindenki beteg volt otthon, de nekem sikerült talpon maradnom. Reálisan inkább arról lehet szó, hogy a hidegben a kórokozók sem bírják és én is majd ezután kapom el a kórságot a nyálkás, taknyos télvégi időben. 
Az öltözetem elég jól bevált, a leghidegebb időben sem fáztam, köszönhetően az erősítésnek vásárolt biciklis kabátomnak. Levehető az ujja, így mellényként viselem a pulóver fölött. Csősál, sapka, szélálló téli futónadrág, ezzel a kombinációval sosem fáztam. Bár kesztyűm is van, azt csak egyszer vettem fel. Szerencsére csak a futás elején fagy meg a kezem, utána bemelegszik és nincs vele gond.
Helyileg a korai sötétedés azonban eléggé behatárol, az Egyetem sugárút és a stadion környékét nem igazán hagytam el. Az otthoni futások és a gyulai Körös gáton (szuper jó kör volt) való futás inkább üdítő változatosságot jelentettek, mint tendenciát. Ennek megfelelően hóban is csak párszor futottam, majd jött a fagy és az utcák szinte járhatatlanná váltak. Hamar kiderült, hogy a futás így sem lehetetlen, így folytattam az edzéseket, csak nagyobb óvatossággal. Elég szörnyű, hogy nincs gazdája Debrecenben a járdáknak, és nem csak futó szempontból írom, mert járni is ugyanolyan lehetetlen volt rajtuk. Az enyhüléssel újabb probléma jelent meg, a sár, tócsák és az esők. Nincs még olyan meleg, hogy egy legyintéssel el lehessen intézni ezeket, szóval az elővigyázatosságot továbbra is fenntartom.
A tempó lassú, 140-155 közötti pulzussal futottam végig. Ez bőven 5 perc feletti kilométereket jelentett, de mint említettem, a viszonyoknak ez abszolút megfelelő volt. Meg hát az alapozás lényege a kilométergyűjtés. Decemberben 7 alkalommal futottam összesen 72 km-t, amihez összehasonlításképpen hozzátenném, hogy 2015 utolsó hónapjában teljesen leálltam. Most jobban is sikerült átvészelni a ünnepek által okozott megterheléseket. Januárban rájöttem, hogy el kéne kezdeni komolyabban készülni a tavaszra, így elkezdtem növelni a heti kilométerszámot. 12 futással 114 km gyűlt össze, ami még mindig elég közepes. Most heti 30 kilométer környékén járok, minimum 40-et szeretnék hozni majd ezután.
Tovább bővítettem a társasági futásaimat. Már az új évet is egy HRSE-s futással köszöntöttük, de sikerült elkavarnunk a Nagyerdőn a többiektől, de így is jót beszélgettünk Zolival. Csatlakoztam a Debrecen Környéki Futó Ismerősök (DKFI) közös keddi futásaihoz is. Régóta szerettem volna velük tartani, de a fél 5-ös kezdés számomra elérhetetlenül korán van, így kihasználtam az alkalmat, amikor indult a "délutános műszak" is. A tempó kellemes és így legalább könnyebben futok hosszabbat is, mert nem lenne szép, ha hamarabb kiszállnék.
Egy újabb teszttel próbáltam megtudni, hogy sikerült-e valamit gyorsulnom a téli lassúkkal. Ezért a múltkori 2400 méteres tesztet végeztem el tegnap. Az alacsony pulzusértékeknél rendre elfutottam az elejét, így elég nagy lehet a szórás, de átlagban pont kijöttek az adott értékek. A 170-es, 180-as pulzust már elég stabilan tudtam tartani, ekkor nem voltak kilengések, ám az is igaz, hogy utóbbi már nem esett jól, kissé nehezemre esett tartani.

pulzus idő tempó
140 15:04 6:16
150 13:56 5:48
160 12:26 5:10
170 11:22 4:44
180 10:33 4:23

teszt.jpg

1. teszt: 2016. 10. 19., 2. teszt: 2017. 02. 06.

Javulás csak az alacsonyabb tartományban van, magas pulzussal majdnem ugyanúgy teljesítettem, mint legutóbb. Jó lett volna látni, hogy lefelé tolódik a görbe. De ez a mérés nem igazán tudományos és végre rászántam magam, hogy elmenjek teljesítménydiagnosztikára, majd ott megmondják a tutit. Remélem, hogy az már biztatóbb lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://maratonom.blog.hu/api/trackback/id/tr3712190616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása