Hétmérföldes lépés

Hétmérföldes lépés

Pálos 70

2021. november 09. - csuth.tamas

Az idei Mátrabércet hamar elengedtem. Nem voltam benne biztos, hogy lesz-e lehetőség a verseny megtartására -ebben végül szerencsére nem lett igazam-, ezért a felkészülésem is fókusz nélkül maradt. Márpedig felkészülten szeretnék visszatérni a Mátrába és egy jobbat futni, mint tavaly. Az ősz így nagy tervek nélkül köszöntött be, inkább a hosszabb hétvégi futókirándulásokat tettem az állóképesség fejlesztés céljából. Így jött a képbe a Pálos túra.

img_5777.jpg

Mit érdemes tudni a Pálos 70-ről? Zarándoklat, kirándulás, teljesítménytúra- ezekkel a szavakkal definiálja a szervező pálos rend az eseményt, amiről már régen is csupa jót olvastam. Aztán ki-ki vérmérséklete szerint választhat, hogy hogyan áll neki a teljesítésnek. Vonzó volt a 70 kilométeres táv, ez már az a kategória, aminek magamtól nem vágok neki, segítség és motiváció hogy szervezett keretek között tehetem meg ezt az utat.

Szombat hajnali indulással valamivel 7 előtt értem a Gellért-hegyhez, a Sziklatemplomhoz. A szervezők kérése volt, hogy a futó teljesítők érkezzenek minél később az ellenőrzőpontok nyitása miatt. Előre regisztráltam, így szó szerint pár pillanat alatt megtörtént a nevezés. Leadtam a csomagom, hogy szállítsák a célba, ugyanis ez egy vonalas túra, ezúttal Márianosztrára kellett eljutnunk. Mondjuk közúton is 74 kilométer, szóval nem mondhatni, hogy rövidebb úton mentünk.

img_5781.jpg

img_5783.jpg

A fővárosi hidak a Gellérthegyről

img_5784.jpg

A Filozófusok kertje

img_5787.jpg

img_5799.jpgHűvös volt a hajnal, ahogy a Gellért-hegy sétányán kaptattam felfelé, miközben a város a nyugodtan alvó arcát mutatta. A Tabánon át a budai vár mögött haladtunk, majd a városmajori templomot is érintettük. Viszonylag hosszú volt ez a városi szakasz, de parkról parkra haladtunk, a lehető legzöldebb útvonalon. Elkezdtem megelőzni túrázókat, amikor régi ismerősökbe botlottam. Antival és Szilárddal még Debrecenből túráztunk párszor együtt, így a következő pár kilométer kedélyes helyzetjelentéssel telt, így sem a hideg, sem az egyre dombosabb budai terep sem tűnt fel.

img_5791.jpg

A városmajori templom

img_5792.jpg

img_5793.jpg

img_5796.jpg

Az első ellenőrzőpont, a Kútvölgyi kápolna. A legenda szerint a útba esett gyereket magam Szűz Mária a palástjával tartotta a víz felszínén, amíg kimentették

Együtt érkeztünk az első ellenőrzőponthoz, a Kútvölgyi Mária-kápolnához. Itt egy közös fotó után búcsút vettem a többiektől és újra felvettem a futós tempót. Egyre emelkedett az út, a házak is egyre fényűzőbbek lettek. Majd ismét erdőben haladtam, majd ismerős környéken találtam magam, megérkeztem a Normafára. Itt egy apró kápolna mellett volt egy frissítőpont, a meleg tea és a pogácsa remek reggeli voltak. 

img_5802.jpg

Klasszikus kilátás a Normafán

img_5805.jpg

Szent Anna kápolna, Normafa. Az 1820-as években épült kápolnát 1992-ben állították helyre

img_5806.jpg

A pálosok budaszentlőrinci kolostorát az 1300-as években kezdték építeni.

img_5808.jpg

Az erdész macskája pecsétügyi minőségellenőrzés közben

Viszonylag közel volt a következő pont, a budaszentlőrinci kolostorrom. Innentől még egy darabig erdőben, a kisvasút pályája mellett haladtunk, majd ismét lakott területre érkeztünk. A máriaremetei bazilikánál pecsételőpont és zsíros kenyeres frissítőpont várt. A Paprikás-patak völgye ismét csendesebb, természetközeli szakasz volt, majd az újabb pecsét már a solymári Szarkavárnál került a füzetembe. 

img_5812.jpg

img_5817.jpg

Máriaremete az einsiedelni Mária-kép csodatevő másolatának köszönhetően vált zarándokhellyé. A bazilika elődje, egy kőkápolna 1828-ban épült

img_5822.jpg

img_5824.jpg

A Paprikás-patak völgye

img_5825.jpg

A solymári Szarkavár

img_5831.jpg

Irány a Pilis!

A települést elhagyva egy szántóföld mellett közeledtünk immár a Pilis vonulatai felé, de előtte még a forgalmas 10-es főutat kellett keresztezni. Az ezután következő szakasz lett a kedvencem: keskeny, hullámzó ösvény fenyők között. Csobánka fölé érkeztem, a következő ponthoz le kellett térni, szerencsére szóltak, mert lehet eltévesztettem volna. A Szentkút is egy nagyobb etetőpont volt, idézetet is lehetett húzni, ami nagyon betalált.

A szabadságra vagytok hívva, testvérek! (Gal 5, 13)

img_5834.jpg

A kedvenc fenyves szakaszom

img_5847.jpg

Kilátás a Hosszú-hegyről

img_5841.jpg

img_5842.jpg

Csobánka, Szentkút. Az egyik legenda szerint a forrás vize gyógyító hatású lett, miután Mária megjelent egy pásztor előtt

Vissza kellett baktatni a kitérő emelkedőjén, de legalább már majdnem féltávnál jártam. Itt a Hosszú-hegyen tárult elém a nap legjobb panorámája. A következő pont az erdő közepén volt (Magashegyi-nyereg), rengeteg emberrel, amiről kiderült, hogy sorban állnak, de kedvesen előre engedtek. A következő könnyű, nagy emelkedők nélküli szakasz jól futható volt, jól lehetett haladni. Klastrompusztán a következő ellenőrzőponton lelkesen integetett felém egy nő. A pecsételés után oda is jött hozzám, hogy ő ismer engem. Ennek nagyon megörültem, aztán jót nevettem, mikor mondta, hogy én vagyok a Török Andris. Váltottunk még pár szót, ő a rövidebb, most először futva indult a maratoni távon.

img_5850.jpg

Ellenőrzőpont a Magashegyi-nyeregnél

img_5851.jpg

img_5853.jpg

Klastrompuszta, a helyszín, ahol Boldog Özséb, a pálos rend alapítója 1250 körül az első kolostort megépítette

img_5859.jpg

A Pilis-nyereg felé

Hosszabb, de nem vészes emelkedő következett a Pilis-nyeregig, majd leértem Pilisszentlélekre. A faluban először ebédet kaptunk, jól esett a gulyásleves, bár tudtam hogy nem lesz vele egyszerű a futás. A falu fölötti kolostorromnál jött a desszert, az ellenőrzőponton finomabbnál-finomabb sütikből lehetett választani. A legkülönlegesebb a molnárkalács volt, ami egy édes, ropogós ostya feltekert formában.

img_5862.jpg

Ebéd Pilisszentléleken

img_5867.jpg

A szentléleki kolostort a pálosok a 13. században alapították egy IV. Bélától kapott területen

A következőkben hosszabb erdei szakasz jött. Nem volt különösebben nehéz, de a megtett kilométerek már éreztették a hatásukat. De menni kellett, mert el akartam érni a kompot, ami óránként indult és jó esély volt rá, hogy nem is kell majd sokat várnom majd. Egy meglepetés frissítőpont állta utamat, de megszaporázott léptekkel időben leértem Basaharcra az átkeléshez. 

img_5875.jpg

Távoli kilátás a Dunára

img_5884.jpg

img_5886.jpg

img_5896.jpg

Hangulatos volt a kompozás a Dunán, de annál keservesebb volt az elindulás a túlparton. Szobról már csak 8 kilométer volt a célig, de fejben ez akkor még nagyon soknak tűnt. Unalmas, szántók melletti poros földúton haladtunk két másik futóval. Az utolsó ponton, a Sukola-keresztnél már nem is volt mi marasztaljon, már csak a befutó volt hátra a Márianosztrai kegytemplomnál. A díjazás átvétele után átsétáltam az iskolába az előreküldött cuccomért. A vacsorához túl korán értem be, így a hamarosan induló buszra szállva elindultam vissza Budapestre. 

img_5903.jpg

Az utolsó kilométerek hangulata

img_5905.jpg

Az már Márianosztra. Az itteni kolostort Nagy Lajos alapította

A túráról nem véletlenül olvastam jókat, nagyon magas színvonalú a szervezés. Az útvonal végig ki van jelölve, papírcsíkok mutatták az utat, így a tájékozódással nem is kellett foglalkoznom. Az itiner egy részletes vezetőfüzet, nemcsak a pontok kultúrtörténetéről ír, hanem a zarándoklat alatti elmélyülést is segíti a témáival, kérdésfeltevéseivel. A pontőrök is nagyon lelkesek, látszik, hogy valóban szívügyük a rendezvény. De mégsem erőltetik senkire, szóval ha valakit nem érdekel ez az oldal, az sem fogja rosszul érezni magát. Az útvonal a egyházi szempontból fontosabb helyeket, templomokat összekötő Mária út jelzéseken vezet, nem a természeti a látnivalók adják a gerincét, ezért talán kevésbé látványos. Viszont a 74 kilométer ellenére sem mondanám nehéznek a túrát. Nekem kicsit sok volt a városi rész, de ez egy Budapest méretű város központjából induló túránál ez elkerülhetetlen.

A bejegyzés trackback címe:

https://maratonom.blog.hu/api/trackback/id/tr3416728204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása