Hétmérföldes lépés

Hétmérföldes lépés

Teljesítménydiagnosztika az Ensportnál

2017. március 05. - csuth.tamas

Furcsán működünk a fogyasztói társadalomban. Az egész egyszerű futással kezdődött, majd minél többet sportoltam, annál többet olvastam a témában. Sok hasznos tanácsot lehet találni az interneten. Innentől már egyéni döntés, hogy kinek hisz az ember. Én a pulzusmérés mellett tettem le a voksomat, így tavaly be is szereztem egy Polar órát. De kiderült, hogy önmagában még ez is kevés, nem sokra megyek a pulzuszónák ismerete nélkül. Ezt pedig legegyszerűbben és legpontosabban teljesítménydiagnosztika segítségével lehet megtudni. Így sikerült szép lassan felépítenem magamban egy erős igényt, amihez az ajánlások által a feltörekvő Ensport labort néztem ki. Tavaly pályázatot hirdettek, amihez egy motivációs levelet kellett írni. Eléggé megszenvedtem vele, de sikerült időben megírnom a megfelelő karakterszámot. Végül persze nem nyertem, de nagy meglepetésemre később egy levelet kaptam tőlük, melyben az állt, hogy a nevezésért kuponokat vehetek igénybe. Ez az utolsó lökés kellett a régóta dédelgetett elhatározásomhoz, így igénybe is vettem az ajánlatot és gyorsan foglaltam is egy időpontot teljes futó állapotfelmérésre. Elismerés és pacsi a marketingesnek, 1:0 oda. Másnap hívtak is és véglegesítettük az időpontot február 27-ére. Mondták, hogy előtte két napig már ne nagyon erőltessem meg magam, pihenjek és igyak sok folyadékot.

Futni nem is futottam, de a hétvégi kertészkedés teljesen lefárasztott. Szerencsére másnapra sikerült összeszednem magam és a vonatúton is sikerült egy jót pihenni az új Harry Potter színdarabbal. A metrózás után még maradt idő egy kisebb eltévedésre és a környék felfedezésére is, majd érkezésem után már öltözhettem is. A méréseket Sipos Fanni végezte, ám előbb még az alapadataim megadásával kezdtünk. Magasság és testtömeg mérés után a vérnyomásomat is megmérte, ami teljesen jó tartományban van. Az alapanyagcserém 1920 Kcal, ez az a kalóriamennyiség, amire mindenféle munka végzése nélkül, nyugalmi állapotban is szüksége van a szervezetnek.

Ezután a testösszetétel meghatározása következett, amit a különböző pontokon összecsípett bőr vastagságából állapítottak meg. Titokban reméltem, hogy most kiderül, hogy tényleg annyi zsír van rajtam, mint amennyit én látok, de ebből a szempontból meglepésként ért, hogy a versenysport kategóriába vagyok sorolható. A zsigeri (a belső szerveket körülvevő) zsír ráta 5%-os értéke kicsit magasabb a legoptimálisabb értékeknél, de még mindig elég jó. Bár tudom, hogy bőven lehetne javítani még a táplálkozásomon, de megnyugtató, hogy azért nem olyan rossz a helyzet. Mire képes napi egy alma...

telj01.jpg

A nyugalmi mérés pofonegyszerű volt, miután feltettem a pulzusmérő övet, 5 percig kellett feküdni az ágyon, amíg Fanni bevitte az adataim a gépbe. Próbáltam tényleg lemenni alfába, de eléggé cikáztak a gondolataim, de legalább kibírtam mocorgás nélkül. Nos, most már papírom van arról, hogy nyugodt ember vagyok, ugyanis elég jelentős paraszimpatikus túlsúlyt mértek. Mint megtudtam, ez elég ritka, 10-ből 1 embernél fordul elő. A szimpatikus és paraszimpatikus aktivitásnak közel egyforma mértékűnek kellene lennie, bár a stresszes életmód miatt gyakoribb a szimpatikus túlsúly. Elkezdhetek életmódtanácsokat adni. A nyugalmi pulzusom elég magas, 70, de ez elég jól magyarázható azzal, hogy csak pár éve kezdtem sportolni és addig elég mozgásszegény életet éltem. A legfontosabb üzenet az, hogy ezek alapján terhelhető és sportolásra alkalmas vagyok.

telj02.jpg

A légzésfunkciókat egy WC papír gurigához hasonló műanyag csővel mértük. Ebbe kellett belefújni, miután nagy levegőt vettem. Ki kellett fújni mindent, amit csak tudtam, miközben az orrom csipesszel volt befogva. Végül három próbálkozás kellett, hogy biztos jó eredményt kapjunk. A második feladat során nagy levegő után hirtelen kellett belefújni a csőbe, majd a csőből még kétszer visszaszívni a levegőt és ismét erőltetetten kifújni. Ez sem sikerült elsőre, de utána sikerült rájönni a nyitjára. De még így sem ezek lettek a kedvenc méréseim, elég kényelmetlen volt. A tüdőkapacitásom (a maximális beszívás után kifújt levegőmennyiség) kicsivel jobb, mint az átlagos, cserébe az egy másodperc alatt kifújt levegő mennyisége (FEV1) rosszabb. Ezek az értékek az átlagos tartományban vannak, de érdemes őket fejleszteni. A VO2max értékem elég magas, de ez a hosszabb futások során nem  bír túl nagy jelentőséggel, így csak érdekességnek számít.

telj03.jpg

Jött a terheléses vizsgálat, amihez először is megszúrták a fülcimpám. Nem éreztem belőle semmit, csak nem sokkal később azt, hogy végigfolyik a vér a fülemen. A futópadon kellett futnom 3-3 percet, 8 km/órás tempóval kezdtük és egy perc pihenő után mindig 2 km/órával emelkedett a tempó. A pihenő alatt lehetett szusszanni, illetve ekkor gyűjtötték össze a vért a laktátméréshez. A futópad teljesen idegen terep számomra, féltem is hogy majd leesek róla vagy bedarál, de egész jól összebarátkoztunk és még a helyes leszállást is sikerült majdnem megtanulnom. Végül 7 kört sikerült megtennem, a kellemes kocogósból egészen a nekem nagyon durva 20 km/órás (3 min/km) tempóig. Ez már nagyon kemény volt, nem is esett jól, de csak azért is megcsináltam, bár már másfél perc is elég lett volna az értékeléshez. De ha már ott voltam, akkor úgy voltam vele, hogy beleadok mindent. Nem is tudom, hogy futottam-e már ennyit ilyen gyorsan, de dőlt rólam a víz és kapkodtam a levegőt rendesen. Később Fanni megkérdezte, hogy szokott-e fájni a lábam, neki is feltűnt a jobb lábam furcsa tartása, amit már a mozgáselemzéskor is említettek. Ennyi, most már biztos, hogy kacskán futok. A legtöbb információt ebből a tesztből nyertük, köztük a pulzuszónáimat, ami engem a leginkább érdekelt.

telj04.jpg

Tempóval egyenes arányban növő pulzus és égbetörő laktátszint

A laktát küszöböm 163-as, az anaerob küszöböm 181-es pulzusnál van. A laktát küszöböt én kicsit túlbecsültem magamnak a "házi" mérésemmel, kicsit csalódott is voltam, hogy ilyen alacsony. De legalább kellemes tempóval mehetnek az edzések. A max pulzus 203 lett, tényleg nagyon kihajtottam magam. A futás után is mértünk vérnyomást, 10 ütéssel volt magasabb mindkét értékem. A pulzus szépen helyreállt, tehát a regenerációm is megfelelő.

telj06.jpg

A mérések kevesebb, mint egy órát vettek igénybe, utána lezuhanyoztam, amíg Fanni kiértékelte az eredményeket a gépen. Mire kész lettem, ő is végzett, így jött a konzultációs rész, ahol az elejétől kezdve mindent részletesen átbeszéltünk. Valódi konzultáció volt, nem csak rám borították az információkat, hanem a  kérdéseim is megválaszolásra, illetve megbeszélésre kerültek.

Elég jók lettek az értékeim, tulajdonképpen a laktát küszöbömön és a légzésfunkcióimon kell még javítanom. Előbbihez hosszú minimum 40 perces, E1-es zónában történő futásokat, utóbbihoz rövid, de nagyon intenzív intervallumos edzéseket ajánlottak. Ami fontosabb, hogy a zónáim ismeretével sokkal pontosabban tudom én is tervezni a futásaim intenzitását. Másrészt hasznos tanácsokat is kaptam, hogy versenyeken milyen zónákban fussak majd. Azért a potenciális futóidők eléggé szívet melengetőek lettek. Persze ezt nem úgy kell érteni, hogy holnap reggel felkelek és 80 perces félmaratont futok, de ha sikerül jól eltalálnom az optimális felkészülést, akkor sikerülhet a másfél órás álomidő alá kerülnöm, sőt. Ehhez nagy segítség lehet, hogy a februári akciójuk keretében egy négyhetes edzéstervezést is kaptam, amit ezen eredmények alapján fognak összeállítani.

telj07.jpg

Összegzésként annyit, hogy nem ért csalódás, azt kaptam, amire számítottam a hozzászólások és blogbejegyzések alapján. Fanni nagyon kedves és közvetlen volt és tényleg jól átbeszéltünk minden részletet, már ami ott helyben eszembe jutott. Érdemes lehet előre készülni és leírni a kérdéseket, főleg ha sok mindenre kíváncsi az ember, mert a futópad után úgyis kimegy minden a fejből. Azért még eszembe jutott megkérdezni, hogy Budapest és Sopron után nem akarnak-e a keleti országrész felé is terjeszkedni. Tervbe van véve, így a következő vizsgálathoz nem kell majd fél napot utaznom. Természetesen a legtöbb futónak szerintem nem feltétlenül van szüksége teljesítménydiagnosztikára, de ha valaki érdeklődik annyira a futás iránt, hogy hajlandó utánaolvasni a szervezetben zajló folyamatoknak és keresi a fejlődés lehetőségét, az előbb utóbb úgyis eljátszik majd a gondolattal, hogy felmérje magát. Ehhez pedig csak ajánlani tudom az Ensportot. 

A bejegyzés trackback címe:

https://maratonom.blog.hu/api/trackback/id/tr9912312127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása