Hétmérföldes lépés

Hétmérföldes lépés

Peaks of Vértes

2021. február 15. - csuth.tamas

2021. február 13.

A Peaks of Hungary kihívássorozat negyedik állomása a Vértes, ezúttal hat hegycsúcs felkeresése a feladat. Ezúttal egyedül vágtam neki, így egy hétvégi hosszúfutás megfelelő 34 kilométeres kört terveztem magamnak Szárról. Hideg, de száraz idő volt várható, ezért az átlagosnál egy réteggel többet vettem magamra a táskámba pedig minden eshetőségre készülve eltettem a hóláncomat és az izolációs fóliát is.

dsc06821.jpg

A Nagy-Széna-hegy oldalán

Az első csúcs a Nagy-Széna-hegy volt, aminek a lábánál turistaúton haladtam. Egy szimpatikus ponton azonban elhagytam az utat és toronyiránt nekivágtam a hegynek a szimpatikus ritkás bokorerdővel borított emelkedőn. Egy kisebb mufloncsapatot zavartam meg a pihenésben, majd már a tetőről szemléltem a pazar kilátást. Sikerült megtalálnom az eredetileg tervezett útvonal végét, így ismét jelzett úton haladtam.

dsc06815.jpg

dsc06816.jpg

dsc06830.jpg

Nagy-Széna-hegy

dsc06836.jpg

A következő két hegyre nem igazán vezetett szimpatikus út, így nyílegyenes vonalat húztam a tervezés során. Először egy körbekerített erdőrészlet, majd maga a hegyoldal kényszerített némi módosításra. Végül némi oldalazással kaptattam fel a Tamás-hegyre, ahonnan szintén akadt némi kilátás, de ezt a hiányosságot a nevével kompenzálta. Lefelé még az előzőnél is meredekebb volt a hegyoldal. A hidegnek köszönhetően közel tökéletes volt a talaj, nagyobb rögökbe fagyott össze, az avar sem csúszott ki a lábam alól.

dsc06843.jpg

A Nagy-Széna-heggyel átellenben

dsc06847.jpg

dsc06849.jpg

Tamás-hegy

A Köves-tető némileg megtréfált, erről az oldalról egyáltalán nem nyújtotta hegy benyomását, ezért rossz irányba indultam el. Majd nagy nehezen kibogoztam a track vonalát, de ekkor a csúcskövet nem találtam. A gerinc szélén egy tisztáson két srác erősített meg benne, hogy ez a jó pont, ahogy azt a kiírásban is szerepel. Ismét egy finomabb ereszkedés, majd egy hosszabb völgyben vezető szakasz következett. A futhatóságot az egész sok bedőlt és összetört fa nehezítette. Nem tudom, hogy ez a mostani fagyos idő következménye lehetett-e.

dsc06869.jpg

Köves-tető

dsc06872.jpg

A kötelező szakaszon majdnem túlfutottam. Itt is volt egy elkerítés, amin átvezetett az útvonalam. Már ki is nyitottam a kaput és bementem, amikor megláttam két futót akik fentről jöttek. Nagyon bírom, hogy mindig akkor jelentek meg a sporttársak, amikor a legbizonytalanabb voltam. Nincsenek véletlenek. A kerítésen túl megtaláltam az ösvényt, szóltak, hogy vigyázzak, mert fent csúszós sár van. Irány a Gráciák bérce! Bevallom, nem voltam túl ügyes és magabiztos a sziklák között a nyomvonalat és az ösvényt keresve, de valahogy sikerült feljutnom.

dsc06878.jpg

dsc06881.jpg

dsc06883.jpg

dsc06885.jpg

A Gráciák-bérce

Innen hamar leértem a kék jelzésre, ahol lerobogtam, majd a Vitányvárat megpillantva rájöttem, hogy itt kihagytam egy hegyet. Ebben a pillanatban ereszkedett le két futó a hegyoldalon, a futógondviselés képviselőiként emlékeztetve a Zsidó-hegyre. Visszabaktattam a jelzésen, eltértem a benézett kereszteződésben, majd pár pillanat múlva már egy újabb szép kilátás volt a jutalmam. Én is az előbbi lejtőn ereszkedtem le az előbbi pontomra, majd Vitányvár ódon falai között nézelődve tartottam egy kis pihenőt.

dsc06898.jpg

Zsidó-hegy

dsc06899.jpg

dsc06903.jpg

dsc06917.jpg

Vitányvár

A Mészáros-hegyet véletlenül nyugat felől közelítettem meg, de legalább elkerültem egy újabb oda-vissza szakaszt és az adótornyon túl a vezetékek alatt elég pöpec rálátás nyílt Tatabányára is. Megerősítettem magam, hogy itt sincs csúcskő, elég az adótorony kerítése, majd leszaladtam az aszfalton Körtvélyespusztáig.

dsc06920.jpg

A rejtett kilátópont a Mészáros-hegyen

dsc06923.JPG

dsc06929.jpg

Körtvélyesi kápolna

Az utolsó csúcsot innen direktben is el lehet érni jelzetlen utakon, én egy jókora pluszt tettem bele a jelzéseket követve. Jókora fagyott pocsolyákat kerülgettem az erdészeti utakon, ha jön az olvadás, nyakig fog érni a sár. A Nagy-Csákányra hosszabb kitérő vezetett. Itt a kilátás hiányát a havas-jeges erdő pótolta. A betonoszlopot is a lábnyomoknak hála találtam meg a facsemeték között. Lefelé tartva csak úgy csillogott az erdő az ágakra fagyott jégtől. A piros jelzésen viszonylag hamar visszaértem Szárra, csak a piros háromszögön tértem ki, de a körtvélyesi geodéziai torony most nem volt csábító.

dsc06931.jpg

A távolban a Nagy-Csákány

dsc06934.jpg

dsc06942.jpg

dsc06947.jpg

A Peaks of Vértes csúcsválogatása az eddigi felhozatal legerősebbje lett, viszont a nehézségi szintje alacsony, ezért érdemes kihasználni a teljesítésre még rendelkezésre álló két hetet!

Az útvonalam (inkább nem ajánlanám):

dsc06950.jpg

A piros sávon vissza Szár felé

A bejegyzés trackback címe:

https://maratonom.blog.hu/api/trackback/id/tr4016428534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása