Hétmérföldes lépés

Hétmérföldes lépés

Alföldi Kéktúra- Mezőtúr-Réhely

2018. október 05. - csuth.tamas

A túra időpontja: 2018. szeptember 6.

Az előző túrán sikerült Mezőtúrig eljutnom, így már csak egy rövidebb szakasz maradt hátra Réhelyig. Gyomaendrődről indultam, de a vasútállomás felé tartva megláttam egy táblán, hogy le van zárva a Dévaványa felé vezető úton a Körös híd. Szerencsére sikerült találni vonatot a visszaútra is, ráadásul elég kedvező időpontban, így ráérősen tudtam túrázni. A kerékpárommal vonatra szállva bő tíz perc alatt meg is érkeztem Mezőtúrra, ahol a Fazekasmúzeumhoz vezetett az első utam, hogy pótoljam az elmaradt pecsételést. A múzeum dolgozói készséggel mutatták meg a pecsétet, ami az egyik belső helyiségben van, sőt, még a mosdóhasználatot is felajánlották.

DSC04257

Mezőtúr, Fazekasmúzeum

DSC04261

A múzeum belső udvara
DSC04243
Városháza
DSC04250
Református templom
DSC04263
Dózsa György szobra

Rövid tekeréssel értem vissza a kék nyomvonalára, ami kis utcákon keresztül hagyja el a várost, hogy a vasúti síneken átkelve rátérjen a Hortobágy-Berettyó gátjára. Ez az Alföldi Kék leghosszabb, települést nem érintő szakasza, mintegy 30 kilométert kell megtenni a töltésen, ami mindenképpen jelentős kihívást jelent. Gyalog nyáron, tűző napon vízvételi lehetőségek nélkül igencsak embert próbáló lehet.

DSC04267

Vasúti híd a Hortobágy-Berettyó fölött

DSC04270

A folyóparton

Lelkesen vágtam neki az előttem álló kilométereknek, sokat jelentett, hogy szem előtt volt a folyó, több helyen pedig a partjára is le tudtam menni. Bár a part végig fákkal övezett, több helyen is szép rálátás nyílt a vízre. Eközben a másik oldalt változatos volt a táj, a szántóföldeket szép lassan felváltották a legelők, néhol egy-egy tanya színesítette a tájat. Bár könnyen rá lehet mondani a pusztára, hogy nincs is ott semmi, de aki az Alföldi Kéken jár, az talán tudja értékelni ezeknek a síkságoknak a szépségét is. Közben a gát hatalmas hurkokat tesz, szemben látszik az út, de a kanyar miatt mégis sok idő, mire odaérek. A talaj egyébként kiváló, jól lehet rajta biciklizni.

DSC04273

Gáton haladva
DSC04280
Tanya
DSC04282
Egy nagy kanyar

Átkeltem a Nagykunsági-főcsatorna zsilipjén, ahol hangosan zúdul alá a víz, majd először pillantottam meg Túrkevét. Kíváncsiságból átkeltem a Túrkeddi hídon, furcsa, hogy itt egy alig használt híd, míg máshol még mindig kompok járnak. A Balai híd már valódi közúti híd, innen már Túrkeve sincs messze, ami jó kiszállási pont lehet. Az igazolófüzet szerint innentől megváltozik a folyó képe, és szabályozatlanul kanyarog innentől. A gyakorlatban ez azt jelente, hogy a híd melletti hangulatos kis erdei pihenőnél látom utoljára közelről a folyót. Kis pihenőt tartva lesétáltam a partjára, még mindig nagyon távoli a cél az útjelző tábla szerint.

DSC04290

Nagykunsági-főcsatorna
DSC04291
A zsilipen
DSC04292
Túrkeve
DSC04300
A Túrkeddi-híd
DSC04295
A folyó a hídról

Az út jellege is megváltozik, néha úgy ellaposodik a töltés, mintha nem is azon tekernék. Hangulatos erdők, majd ismét végeláthatatlan rétek között haladok. Fáradok, az előző nap azért nyomott hagyott a teljesítményemen. Az út minősége is változó, ami néhol szintén nehezebbé teszi a haladást. Nagy kanyarokat tesz a folyó, így vele a gát is. Kicsit tartottam tőle, hogy elmegyek mellette, de nem lehet eltéveszteni Balogh János síremlékét. A botanikus saját kérése volt, hogy szülőföldjében nyugodhasson.

DSC04305

Galambfüzér

DSC04308

A Balai-híd
DSC04312
Folyóparti pihenő
DSC04313
Az utolsó találkozás a folyóval

 

Néhány gátőrház dobja fel az utat, az egyiket keresték egy kocsi utasai. Sok lehetőség nem volt, továbbküldtem őket egyenesen. Egy nagyobb létesítménynél megint le lehetett menni a folyóhoz, sőt csónakok is voltak. Úgy tűnik, hogy beragadt nálam ez a fotótéma. A távolban templomtornyot pillantottam meg, majd végre kiértem az aszfaltútra.

DSC04318

Mintha nem is gáton járnék

DSC04324

Végtelen út
DSC04326
Balogh János akadémikus síremléke
DSC04329
Pusztahangulat
DSC04334
Jellegzetes vízügyi épület, különleges színben
DSC04342
Csónakmánia

A keskeny hídon átkeltem a folyón, a régi vasúti hídon festések jelezték az áradások magas vízszintjeit. Megérkeztem Ecsegfalvára, a falutábla melletti nemzeti parkos ismertetőn található a pecsét. Áttekertem a falun, majd az utolsó pár kilométer jött, amiről tudtam, hogy nem lesz könnyű.

DSC04338

Közel a cél, de mégis távol

DSC04348

Régi vasúti híd a Hortobágy-Berettyón
DSC04351
A pecsét Ecsegfalván
DSC04354
Ecsegfalva temploma
DSC04355
Régi állatszállító

Letértem az aszfaltról, majd a régi vasút vonalán haladtam. Sáros volt az út, nagy tócsákat kellett kerülgetni, de láttam már rosszabbat, gondoltam is, hogy ez semmiség. Nos, valóban az is volt, az igazán gázos részek távolabb voltak, ahol a füzek elég nagy számban borultak be az útra. Szerencsére eléggé jól ki voltak járva a kerülőutak, amin még a bicikit is könnyen át tudtam tolni. Ezért fontos, hogy járjuk a kék ösvényeket, a taposással az utánunk jövők dolgát is megkönnyítjük. Az ilyen helyek hallatára ne ijedjünk meg, hanem készüljünk fel rá előre. Persze nagy a kísértés, hogy végigtekerjünk az aszfalton, de a kaland és a nehézségek is a túraélmény részét képezik.

DSC04357

Saras út
DSC04361
A magas fű önmagában nem probléma
DSC04366
Ezzel itt azonban már nem nagyon lehet mit kezdeni
DSC04367
Bedőlt út

A bedőlt szakasz után a nagyobb növényzet nehezítette a dolgom, majd egy nagy legelőre érve már csak az aszfaltig kellett eljutnom. Itt a rovarrajok okozták a legnagyobb kihívást, ahogy átsétáltam egy ilyenen. Egyébként igen nagy tömegben is összegyűltek, ahogy egy csipkebokor fölött megfigyeltem. Réhely mellett most bivalyok helyett csak bíbiceket láttam, de a túzokok most is megfigyelhetők. A Látogatóközpont korlátjánál beütöttem a pecsétet, majd visszatekertem Dévaványára. Volt idő a vonat indulásig frissítő vásárlására is, majd hamar visszaértem Gyomaendrődre. Rég utaztam ennyit a MÁVval, de most pont szerencsésen kijött a logisztika. Idén ennyi volt az Alföldi Kék, már nem sok marast hátra, remélem jövőre sikerül bejárni azt is.

 DSC04374

Réhely felé
DSC04377
Az egyik rovarraj
DSC04390
Réhely egyik túzoka
DSC04397
Pecsételés
DSC04398
A Látogatóközpont

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://maratonom.blog.hu/api/trackback/id/tr9514242101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása